Spårgatan

Blogg

Spårgatan mot väster mellan kvarteren Kamelian och Venus år 1926. Till vänster är Åkerlunds spinneri och i dag är skorstenen borta, ja det är mycket som är borta idag på denna bild. Järnvägsspåren är i dag ersätta med en motorväg.  Spårgatan gick parallellt men järnvägsspåret från Brodal och fram till Åhaga. Gatan fick sitt namn år 1929 och då ersatte gatan de båda äldre gatorna Östra och Västra Spårgatan och detta försvann i samband med morotvägsbygget i slutet av 1969 och jag har för mig att man invigdes motorvägen 1970. Kommer ihåg denna dagen invigningen var, fick följa med min mor och far och promenera på den nya genomfartsleden. Stickspåret som syns till vänster använde Åkerlunds Spinneri för att lasta av och på. Den byggnaden som syns i höger bildkant är fabriken Borås Tricot som också revs och består i dag av en parkeringsplats mellan Druveforsvägen och Viskan.

Här är en annan bild på spårgatan och denna bild ska vara fotograferad ifrån Bryggaregatan och det ska vara fotograferad år 1922 då man hade flyttat järnvägsspåret. Kvarteret Blåsippan ligger till höger och gatuadressen till dessa två byggnader som verkar vara ganska så nybyggda heter Vasagatan. Nu blir jag lite nyfiken på att de uppgifter jag har fått är järnvägsspåren ska vara flyttade och då undrar jag varifrån dessa är flyttade? Det kan någon läsare kan upplysa mig om på gamlaboras@murberg.se.

Skulle man fotografera en bild här i dag så är det nog bara dessa två byggnader till höger som står kvar i dag och resten är bara historia som man säger. Denna plats har förändrats radikalt på 100 år och jag vet inte om det är till det bättre utan snarare till det sämre. Bara komma på tanken om att bygga en stadsmotorväg mellan två fabriksbyggnader och klyva Borås i två delar. Man kan ju bara fundera hur dessa politiker tänkte när denna motorväg kom till, det kan nog endast de ansvariga svara på. Det hade varit intressant och veta hur de funderade och hur tankarna gick.